Dorte Henningsen. http://www.dhmotorik.dk/

Notat til brug i dagplejen marts 2010


Følgende sanser indgår i motorikarbejdet:

Labyrintsansen har indflydelse på:
- hovedets stilling
- kropsbevidsthed
- aktivitetsniveau
- bevidst balance
- hjernens parathed / koncentration
Problemer med denne sans kan kendes på:
Barnet bliver let rundtosset, køre- eller søsyg.
Har svært ved at være opmærksom og koncentrere sig.
Holde balancen på en stol.
Orientere sig i rummet i forhold til andre.
At turde bevæge sig rundt.
Motorisk uro
Udholdenhed

Taktilsansen har indflydelse på:
- følelser
- bevægelsernes præcision
- balance
- reaktioner (fald, stabilitet)
- psykisk og socialkontakt
Problemer med denne sans kan kendes på:
Berøring kan virke ubehageligt på barnet.
Kan reagere kraftigt på berøring - slå / bide / kilden.
Barnet vil gerne være for sig selv.
Kan ikke lide at få tøj af/på, at gå på bare fødder, røre ved maden, at blive beskidt, eller ikke kan mærke man er beskidt, snottet m.m.

Kinæstesisansen har indflydelse på:
- præcise bevægelser
- bevidst balance
- musklernes hvilespænding
- retningsfornemmelse - højre/venstre
- rum- og retningsopfattelse
- tidsfornemmelse
Problemer med denne sans kan kendes på:
Barnet vælter let ting i sine omgivelser.
Har svært ved at bedømme størrelse og vægt.
Motorisk uro.
Barnet har svært ved at finde sig selv i rummet, rum/retning.
Barnets egen kropskendskab, foran/bagved/ved siden af osv.
Der kan arbejdes på følgende måder med.
Labyrintsans:

Bold:
På maven frem og tilbage / side til side - ligeledes på ryggen. Hoppe siddende på bolden.

Sæt meget gerne sproglyde på, rim /remser, sange for at motivere barne som godt kan finde det ubehageligt.

De 2 centre i hjernen for sprog og motorik samarbejder og gør derfor træningen mere optimal.

Hængekøje / gynge:
Gynge frem og tilbage, side til side, rotere højre om og venstre om. Snurre rundt på kontorstol – 5 ture/gange til hver side eller så mange I kan klare, uden at blive dårlig.

Ved skiftning får barnet til at hænge nedad med hovedet.

Lave krydsøvelser mens barnet ligger på ryggen = det at kravle. Krydsmønster er godt for højre/venstre, at kunne skrive, kaste med bolde, løbe, gadedrengehop m.m.

Taktilsans:

Massage med hænderne gerne kraftigt (pizzaleg), det giver barnet en større chance for at mærke sig selv = børsteprogram.

 

Kom så megen tril, rul, hop, kravl, snur ind i hverdagen som det er muligt.

Alle babyer, skal ligge så meget på maven som muligt, i deres vågne tid.

 

Dette sikre at barnet får styr på sig selv, bliver bedre til at sidde og kunne konsentrerer sig i længere tid.

 

God arbejdslyst til jer alle, HUSK mange små gange om dagen er bedre end en stor. Det er hjernens programering af oplevelser der bliver ændret på, når I arbjder med barnet motorisk.

 

Dorte Henningsen

tlf.: 4036 2562

dorte@dhmotorik.dk

www.dhmotorik.dk